Ο ψηφιακός χώρος είναι ένα πεδίο επικοινωνίας και δημιουργίας που διευρύνει το τρόπο που ιδέες μεταφέρονται, διανέμονται και ολοκληρώνονται. Το κατ’ επιλογή μάθημα ‘Ψηφιακά αρχεία και χαρτογραφήσεις της ελληνικής Αρχιτεκτονικής’ παρουσιάζει και ερμηνεύει αρχιτεκτονικά έργα μέσω συγκέντρωσης πληροφοριών, καταγραφών, ανάλυσης, παρουσίασης και απεικόνισης. Το ζήτημα αρχείο, διευρύνει τα όρια της αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης στη παρατήρηση, παρουσίαση και ερμηνεία του άμεσου περιβάλλοντος (χώρου). Στοχεύει σε μια συνεχώς επεκτεινόμενη αρχιτεκτονική βάση δεδομένων που θα εμπλουτίζεται χρόνο με το χρόνο αναδεικνύοντας την ελληνική αρχιτεκτονική κληρονομιά. Τα δημιουργούμενα αρχεία σχεδίων, κειμένων, εικόνων και μοντέλων θα είναι προσιτά στους σπουδαστές του τμήματος. Στα πλαίσια των μαθημάτων γίνονται αναφορές σε μεθοδολογίες συλλογής και ταξινόμησης αρχιτεκτονικού υλικού, ιστορικών αναφορών και πρακτικών αναπαράστασης.
Το μάθημα με τις εργαστηριακές ασκήσεις ολοκληρώνεται σε τρεις φάσεις.
- Α Φάση (διάρκεια 4 εβδομάδες): Συλλογή στοιχείων, καθορισμός στόχων και επεξεργασία υλικού
1. Εισαγωγή στα αρχεία και τις αρχειακές πρακτικές
2. Τεκμηρίωση και ιστορικές αναδρομές
3. Παρουσιάσεις επιλεγμένων θεμάτων, συζήτηση, κριτική
4. Έρευνα συλλογής στοιχείων, οι διαφορετικές μορφές της πληροφορίας
5. Οριστικοποίηση και ψηφιοποίηση του διαθέσιμου υλικού
- Β Φάση (διάρκεια 4 εβδομάδες): Ανάλυση και ταξινόμηση δεδομένων. Δημιουργία μοντέλου επικοινωνίας της πληροφορίας
6. Δομές πληροφοριών (σειρές, ιεραρχίες, ιστοί)
7. Αρχειακές συλλογές –διαγράμματα ροής πληροφοριών.
8-9. Φοιτητικές παρουσιάσεις, προετοιμασία του υλικού, ερωτήσεις, διορθώσεις.
- Γ Φάση (διάρκεια 5 εβδομάδες): Περιγραφικές μέθοδοι και αναπαραστάσεις. Οργάνωση και παρουσίαση του αρχειακού υλικού με ψηφιακές εφαρμογές.
10. Οργάνωση μη γραμμικής πληροφορίας σε ψηφιακό περιβάλλον
11. Βασικά στοιχεία ιστοσελίδων -σχεδιασμός πληροφορίας.
12-14. Διορθώσεις θεμάτων και προετοιμασία τελικής παράδοσης.
Η κάθε φάση υποστηρίζεται από διαλέξεις και περιλαμβάνει ενδιάμεσες παρουσιάσεις της εξέλιξης των σπουδαστικών εργασιών. Ζητήματα που αναλύονται αφορούν ιστορικά πλαίσια, μεθόδους δομής - οργάνωσης πληροφοριών και ανάλυσης αρχιτεκτονικών δεδομένων και αρχείων. Η επιλογή των θεμάτων γίνεται βάση συγκεκριμένων αρχών ομαδοποίησης, όπως κατηγορίας κτηρίων, ιστορικής περιόδου, γεωγραφικής θέσης έργων ή αρχιτέκτονα. Οι φοιτητές καλούνται να διερευνήσουν και να συλλέξουν πληροφορίες αρχιτεκτονικών έργων τις οποίες κατηγοριοποιούν, αναλύουν και ταξινομούν σε λογικές σειρές ώστε στο τέλος να τις καταχωρήσουν σε ένα ψηφιακό αρχείο. Οι ασκήσεις βοηθούν στην εμπέδωση της αρχιτεκτονικής παρατήρησης –ανάλυσης και στην ανάπτυξη τεχνικών αρχειοθέτησης και προβολής δεδομένων ποικίλων μορφών. Η μέθοδος συνδυάζει τη θεωρητική γνώση με τεχνικές αρχειοθέτησης και έρευνας.